11 А клас

24/02/2023

Hello everyone!

I hope you are well today.
We are going to talk about ecological problems.

The topic we are going to discuss is one of the most actual problems of the world – it’s the protection of nature, keeping our environment clear and safe. If you look at our planet from the plane we’ll see how wonderful it is: green forests and fields, blue lakes, rivers and seas, gardens in blossom and snowcovered mountains. It seems everything is OK. Is it really so good? Well, human activity constantly destroys our nature. Acid rains, deforestation, growing deserts, global warming, illnesses are the result of it. We should stop to pollute our planet. Everybody on the Earth must think of saving our planet before it’s too late.

We know that people always worries about the problems of ecology. Among them many outstanding people. Look at the screen and read quotations of famous people concerning our theme. Try to comment on them.

“Forests precede civilizations, deserts follow them”.  (Francois-Auguste Rene)

“Look after your planet, it’s the only we have”.  (Prince Philip of Britain the President of WWF)

“Civilization is being poisoned by its own products”. (William Ralph Inge)

So let's watch video and write into your copybooks the main proplems( під час перегляду відео запишіть основні екологічні проблеми)
Exercise 3 page 158-159-read and do the task
Homework

===============================================================

19/11/2022

Тема уроку : " Eating Out ".

1.Ми почали вивчення нової теми " Харчування поза домом ( в кафе, ресторані , їдальні і т.д.).
Перевірте себе і перекладіть нові слова на стор. 97 на укр. мову.

2. Тепер виконайте вправу 4 на стор. 99 . Прочитайте два меню і визначіть, звідки ці меню:
а) з піцерії, б) з польоту на літаку в бізнес класі, в) з британського пабу, г) з ресторану швидкої їжі.
в меню ви знайдете нові слова :
1 меню:
- cod  -  тріска
- roast lamb  -  запечена ягнятина

- roast lamb  -  запечена ягнятина
- terrine  -  страва, приготована заздалегідь з певних продуктів
- aubergines  -  баклажани

2 меню :
- stuffed  -  фарширований
- ratatouille  -  рататуй
- salmon  -  лосось
- range  -  вибір
- available  -  доступний

3. Виконуємо вправу 4 на стор. 105 ( запишіть запитання офіціанта в потрібну колонку ).

4. Домашнє завдання 

а) Вправа 1 на стор. 106 ( дати письмові відповіді на запитання ).
б) Діалог 2 на стор. 106-107 ( читати і перекладати )

============================================================

27.10.2022

Тема уроку : " Сімейні стосунки ".

1. Спочатку перевірте себе і повторіть нові слова і вирази. Перекладіть дані вирази з минулого уроку на англ. мову :

- мати добрі стосунки з батьками ( друзями )

- довіряти

- огризатись

- бути покараним

- слухатися, підкорюватися

- виконувати обіцянку

- жорстокий

- грюкати дверима

- поводитися

2. Виконуйте вправу 2 на стор. 73 ( обдумайте про що ви сперечаєтесь з батьками і постарайтесь сказати про це англійською мовою )

3. Тепер читаємо замітку в одній з англійських газет про заяву дочки на батька і після тексту про думки різних людей з цього приводу ( вправа 2 на стор. 73 )

4. для того, щоб прочитати розповідь батька про цей випадок ( текст на стор. 74-75 ) треба опрацювати і вивчити такі нові слова і вирази :

- to assault  -  нападати

- to blame  -  звинувачувати

- to escape  -  втекти

- to interfere  -  втручатися

- to prevent  -  запобігти, зарадити

- to reject  -  відкидати, не визнавати

- to remain  -  залишатися

- to resent  -  обурюватися

- inevitable  -  неминучий

- rebellious  -  бунтівний, непокірний

- to be jailed  -  бути ув'язненим

to run out of  -  вичерпуватись, закінчитись ( це слова на стор. 75 ), вони допоможуть вам прочитати і зрозуміти текст.

5. Тепер спробуйте скласти декілька речень з новими словами.  Наприклад:

He was sometimes grounded by his parents for staying out late. - іноді він був покараний батьками за те , що пізно приходив додому.

It is very difficult for young people to obey their parents in everything  -  дуже важко молодим людям слухатись ( підкорюватися ) батькам у всьому.

6. Домашнє завдання 

а) вивчити нові слова цього уроку

б) придумати і записати 5 речень з новими словами

в) прочитати і перекласти частину тексту на стор. 74 ( до букви g)/  


============================================================

24.10.2022

Покликання на урок у вайбер-групі.

=============================================================

22.10.2022

Hello, students!

Тема уроку :"Family relationship ".

1. Починаємо вивчення нової теми " Сімейні стосунки ".Працюємо над запитаннями на стор.71. 

Обговорюємо такі проблеми :

- Do you get on well with your parents? ( to get on well  -  мати добрі стосунки )

- Is it an advantage or disadvantage to be an only child in the family? What do you think?

- Describe personal qualities of your close person? What qualities should your close person have?

 ( Must not have ).

2. Працюємо над вправою 1 на стор. 72. Тут треба дати відповіді на запитання про стосунки з батьками. Ці слова і вирази вам допоможуть:

- to get on well with  -  мати добрі стосунки

- to trust  -  довіряти

- to talk back  -  огризатись

- to be grounded  -  бути покараним

- to obey  -  підкорятися, виконувати накази

- to keep promises  -  додержуватись обіцянки

- violent  -  жорстокий

- to slam the door  -  грюкати дверима

- to rely on  -  покластися на когось

- to behave  -  поводитись

Опрацюйте усно всі запитання, виберіть будь-які 8 запитань і дайте на них письмові відповіді.

===========================================================

Hello, students!

Report the questions.

Example: Are you glad to be back?

He asked me if I was glad to be back.

  1. 1.How are you?
  2. 2.How long have you been away?
  3. 3.Are you going away again?
  4. 4.What will you do in future?
  5. 5.Why did you come back?
  6. 6.What are you doing now?
  7. 7.Have you made new friends?
  8. 8.Where are you living now?
  9. Еxample: How long have you studied at this school?

    He asked me how long I had studied at that school.

    1. 9.What do you like about your school?
    2. 10.What school activity did you have last?
    3. 11.What good habits have you formed at school?
    4. 12.What is your favorite subject?
    5. 13.What is more important for you at school?
    6. 14.How often do you go on school trips?
    7. 15.What is your school record?
    8. Example: Feed the cat.

      She told me to feed the cat.

      1. 1.Come home straight after school.
      2. 2.Warm up your dinner.
      3. 3.Wash up the dishes after the dinner.
      4. 4.Buy bread, milk and sugar.
      5. 5.Start doing your homework before I come.
      6. 6.Take the dog for a walk.
      7. 7.Clean your room.
      8. 8.Wait for me at home.
      9. Do not be late for the lesson.

        She told us not to be late for the lesson

        1. 9.Do not stay outside after the bell comes.
        2. 10.Do not run along the corridor.
        3. 11.Do not make noise.
        4. 12.Do not look into your neighbor's exercise-book.
        5. 13.Do not lie on your desk.
        6. 14.Do not ask me silly questions.
        7. 15.Do not waste time at the lesson.
        8. 16.Listen to me attentively.
        9. 17.Write down the rule into your exercise-books.
        10. 18. Get down to work.


===================================================================

13/10/2022

Тема уроку : " Мої плани на майбутнє ".

1. Перевірте себе і перекладіть такі слова на англ. мову :
- зайнятість
- безробіття
- роботодавець
- найманий робітник
- наймати на роботу
- плата
- наполегливість
- дорослішати
- довіряти
- віддалений
- жорсткий, важкий
- проводити опитування
- мати уявлення

- працювати над проектом

 2. Тепер уважно перегляньте відео про перетворення прямої мови в непряму . На наступному уроці ми розглянемо цей матеріал.


Час у прямій мові — Час у непрямій мові

Present SimplePast Simple
Past SimplePast Perfect
Future SimpleFuture Simple in the Past
Present ContinuousPast Continuous
Past ContinuousPast Perfect Continuous
Future ContinuousFuture Continuous in the Past
Present PerfectPast Perfect
Future PerfectFuture Perfect in the Past
Present Perfect ContinuousPast Perfect Continuous
Future Perfect ContinuousFuture Perfect Continuous in the Past

АЛЕ! Past Perfect та Past Perfect Continuous не змінюються. 
Past Simple також не змінюється на Past Perfect якщо вказана точна дата.

She said, “I’m hungry” → She said that she was hungry. 

He said, “The party finished late” → He said (that) the party had finished late.

Mary said, “I will come tomorrow”  → Mary said (that) she would come next day.

She told me, “I’m playing chess” → She told me she was playing chess.

“They were playing in the gym,” Nick said → Nick said they had been playing in the gym”.

Як змінюються займенники та прислівники у непрямій мові


Пряма моваНепряма мова
thisthat
thesethose
nowthen
todaythat day
tomorrownext day
the day after tomorrow2 days later
yesterdaythe day before
the day before yesterday2 days before
agobefore
herethere
this weekthat week
last weekthe week before
two days agotwo days before
next weekthe next week

Запитання англійською в непрямій мові

У непрямій мові запитання мають прямий порядок слів, а замість знаку питання ставиться крапка.

Наприклад:

Пряма моваНепряма мова
Where is the post office, please?She asked me where the post office was.
What are you doing?She asked me what I was doing.
Who was this fantastic man?She asked me who that fantastic man had been.

Прохання та накази у непрямій мові англійською

Якщо вас ввічливо просять чи наказують щось зробити, у непрямій мові використовуються слова to say, to tell, to order, to ask, to beg та дієслово в інфінітиві.

Наприклад:

Пряма моваНепряма мова
Please help me
(Будь ласка, допоможи мені)
She asked me to help her
(Вона попросила мене допомогти їй)
Please don’t smoke
(Будь ласка, не пали)
She asked me not to smoke.
(Вона попросила мене не палити)
Could you bring my book tonight?
(Ти б могла принести мені сьогодні книгу?)
She asked me to bring her book that night
(Вона запитала, чи могла б я принести сьогодні книгу)
Could you pass the milk, please?
(Ти б міг передати молоко?)
She asked me to pass the milk
(Вона запитала, чи міг би я передати молоко)
Would you mind coming early tomorrow?
(Ти не проти завтра прийти рано?)
She asked me to come early the next day
(Вона попросила мене прийти завтра рано)
Be on time!
(Будь вчасно!)
He told me to be on time
(Він сказав мені бути вчасно)

Заперечення у непрямій мові англійською

Для побудови заперечного речення використовуємо not та дієслово в інфінітиві.

Please don’t be late
(Будь ласка, не запізнюйся)
She asked us not to be late
(Вона попросила мене не запізнюватися)
Don’t be so loud!
(Не галасуйте!)
He told us not to be loud
(Він попросив нас не галасувати)
“Don’t touch any of these things!” — warned the detective
(“Не чіпайте нічого з цих речей”, — попередив детектив)
The detective warned us not to touch any of those things
(Детектив попередив, щоб ми не чіпали нічого з речей)

А тепер потренуємося виконувати вправи.

Записуємо число, класна робота і виконуємо вправи письмово.

1.Write sentences in reported speech with ‘say’ or ‘tell’

1. Bob: ‘I do my homework every day’

2. Kelly: ‘I cleaned my room yesterday’

3. Susan to me: ‘I am typing a document now’

4. John to her: ‘My sister went to the cinema last Saturday’

5. Peter to him: ‘I shall help you with Math tomorrow’

6. Kathy: ‘I have washed all clothes’

7. Steve: ‘I was reading from 6 till 7 pm yesterday’

8. Jane: ‘I had come home by 5 pm yesterday’

9. Mrs. Green: ‘My friend is running at the moment’

10. Mr. Smithson: ‘I am working now’


2.Report the statements.

1) Sally said, «People can’t live without air». 

2) Mark said, «I will be in time for the meeting».

 3) Johnny said, «My father can sail a yacht».

 4) The teacher said, «The planets of the Solar System move around the Sun».

 5) Dolly said, «Mothers always take care of their children». 

6) Sam said, «Athens is the capital of Greece». 

7) A little boy said to us, «I didn’t touch your dog». 

8) Mother said to her child, «There are thirty-one days in December».

 9) Ben said happily, «We’ll celebrate Christmas in a week». 

10) Jessica said, «I have just read a very interesting article, Vicky».


3.Report the statements, using the reporting verbs from the box.

to suggest, to remind, to explain, to beg, to ask, to forbid, to refuse, to agree, to advise, to promise

1) Helen said, «Let’s go to the park, Molly!» 2) Daniel said to his mother, «I really will tidy my room in the evening». 3) The woman said to her son, «You should help your friend». 4) Andy said, «Don’t forget to send the e-mail, Ted*. 5) Nora said, «Help me with the luggage, please, Nick». 6) A little girl said to her parents, «I will not stay at home alone». 7) Jane said to her mother, «Please, let me go to the party!» 8) Frank said to his friend, «ОК, I’ll give you my camera for a day». 9) The teacher said to the pupils, «The Moon is smaller than the Earth». 10) Mrs Sunders said to her daughter, «No, Sue, you mustn’t take the jam from the fridge!»





=======================================================================

08.10.2022

Доброго дня. Сьогодні ми продовжуємо працювати над нашим словниковим запасом.

Виконуємо наступні вправи тестово. На уроці перевіримо їх.






========================================================== 

17.09.2022

Hello, students!

Сьогодні поговоримо про ваше навчання в школі . 

1.Дайте письмові відповіді на запитаня.

- What subjects do you learn at school?
- What subjects are you good ( bad ) at? What do you think why?
- What do you usually do at the lessons ? ( at the breaks )
- What do you think about exams at school? What in your opinion they should be ( oral, wtitten, in the form of the tests etc. ).
- What do you plan to do after school ? ( to study further, to work, to travel )
- What subjects will you need to take an Independent Assessment test?
- Have you already started preparing for the test? How are you doing it?
- Have you already chosen an educational establishment you want to study?
- Do you want to study in our city or in some other city of Ukraine?
- Do you want to study abroad?

2. Прочитайте текст, вставляючи слова з рамочки.



Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.